menu
sluiten

Toekomst­scenario’s voor de journalistiek

De razendsnelle ontwikkelingen van ICT, en met name Internet, hebben een revolutie veroorzaakt in de wereld van media en journalistiek. Het eind van al deze veranderingen is nog niet in zicht. Van de Bunt heeft in opdracht van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek toekomstscenario’s ontwikkeld voor de journalistiek.

Bij die ontwikkeling was een honderdvijftigtal journalisten, uitgevers, kunstenaars, mediabedrijven, ICT-specialisten en financiers betrokken. Uiteindelijk werden er twee belangrijke onzekerheden vastgesteld. De eerste is in hoeverre consumenten/gebruikers bereid zullen zijn allerlei (ook privacy gevoelige) gegevens over zichzelf beschikbaar te stellen aan aanbieders van nieuws en informatie. De tweede onzekerheid gaat over de vraag of consumenten/gebruikers voor hun nieuws en informatie vooral bestaande en nieuwe merken zullen vertrouwen of dat zij nieuws en informatie vooral uit eigen netwerken en peergroups zullen betrekken.

De studie stelt mediabedrijven wereldwijd in staat om zich op de toekomst voor te bereiden door alternatieve scenario’s te schetsen waarvoor proactief strategie kan worden ontwikkeld. De studie kreeg aandacht in Landen als Zuid-Korea, Japan, Italië, Ierland en werd onder meer gepubliceerd door het vooraanstaande Nieman Instituut van de Harvard-universiteit.

Van de Bunt won met dit project de tweede prijs in de international Constantinus Competitie die excellentie in management consulting bekroont. De ICMCI vertegenwoordigt vijftig landen en drie miljoen consultants. Het is de eerste keer dat een Nederlands bureau werd genomineerd voor deze prestigieuze prijs.

Het rapport is hier te vinden, de achtergronden van het project zijn te vinden via de website: www.journalistiek2025.nl